מסחר אונליין

העסק שמוכר דרך eBay יודאיקה ללמעלה מ-100 מדינות

עד לפני מספר שנים ליאור זבידה, 52, עוד היה מנהל הנכסים והשיווק בתחנה המרכזית בתל אביב, עד שגילה את עולם היודאיקה, התמכר והחליט להיות סוחר במשרה מלאה. אשתו ליאת (46), עורכת דין בתחום האזרחי, קטעה גם היא את מסלול הקריירה שלה והצטרפה אליו למסע. כיום השניים מפעילים עסק מקוון למסחר בין לאומי בחפצי יודאיקה, שפועל בebay ובפלטפורמות אחרות.

"עיקר העבודה היא מול חו"ל", הוא מספר. "מוצרי היודאיקה לא פונים רק אל הקהל היהודי, אלא להיפך. רוב הקונים הם נוצרים שאימצו סמלי יהדות וזה מגדיל את הקהל הצרכני. סדר היום מתחיל בכך שמקבלים בכל בוקר את ההזמנות לתוכנה, מכינים אותן ושולחים אותן, בעיקר עם השירות של דואר ישראל".

לדבריו, הקושי הגדול הראשון של יצואנים קטנים הוא מול דואר ישראל. "בזמן הקורונה לא היו טיסות ומדינות רבות נסגרו לשילוח. גם אחרי שהקורונה נגמרה דואר ישראל עוד חוסם מעל 30 מדינות לשילוח, מדינות כמו הונדורס, ונצואלה, מאוריציוס, מרכז אפריקה, נפאל, קמבודיה ועוד. גם לאחר מספר פגישות עם הדואר האיטיות, הכבדות וחוסר היעילות נותרות בעיניהן".

 

"גם מחירי הדואר קפצו מאד", מוסיף זבידה. "זה מתחיל ממחיר של כ-30 שקלים למשלוח של עד 100 גרם (מחיר יצואן). המחירים היקרים מקשים וייקרו את המוצר בצורה לא פרופורציונלית. יש הרבה מוצרים שלא שווה כייצואן למכור אותם בחו"ל, משום שהספק המקומי יכול להציע מחיר זול בהרבה".

"התחושה היא שאין אוזן קשבת, אין עם מי לדבר. המדינה מפריעה במקום לדאוג למי שמכניס דולרים לארץ ומצמיח עסק ומקומות עבודה בישראל. אני רואה את משאית הדואר והכמויות שבה מצטמצמות כל הזמן. קשה לייצא פה מהמדינה".

 

גם הבירוקרטיה הישראלית מכבידה מאוד על זבידה. "בעל העסק הופך להיות פקיד, כי כל היום צריך להפיק רשימונים ולהתעסק בטפסים. אני כמנהל, במקום להצמיח את העסק ואת העובדים עסוק בניירת. היום אני צריך להעסיק פקידה שתעשה את כל הבירוקרטיה הזו".

 

מי שדווקא עוזר ומקל אלו דווקא הבנקים וגם פלטפורמות המסחר המקוון, במיוחד פלטפורמת המסחר eBay . "eBay נותנת לי טראפיק ,מאפשרת לי גישה למאות מדינות ברחבי העולם וממשקים שמאפשרים לי להכיר את השוק שלי טוב יותר ולהתאים את עצמנו אליו. ebay גם שומרים על המוכרים שלהם, בניגוד לחברות אחרות, ומקלים מאד על תהליכי השיווק. מבחינת הבנקים אין בעיות. היום כולם רוצים לתת לך אשראי".

 

המשבר הכלכלי, זבידה מסביר, לא פסח גם על תחום היודאיקה. "בשנה האחרונה יש ירידה בכל הענף מבחינת מכירות. אני מעריך שההכנסה ירדה ב-30%. מחירי השינוע הפכו את המוצרים יותר יקרים ולרוכשים משתלם יותר לקנות מהצרכן המקומי".

 

"השאיפה שלנו היא להתרחב לעוד מקומות בעולם. אנחנו תמיד שואפים לגדול ולהיות חזקים יותר, להיכנס לרשתות בחו"ל ולעשות שיתופי פעולה עם מפיצים בחו"ל. צריך לזכור שכמו בכל דבר, גם מכירה אונליין,  לא מתבצעת בן רגע אלא דורשת התמדה, השקעה ולמידה, אבל עם עבודה נכונה, פוטנציאל הצמיחה וההצלחה הוא בלתי נגמר